Book a room

View general availability

Nieuwpoort

Op verkenning door Nieuwpoort

Start: parking van het hotel Martinique

We rijden rechts uit de parking tot aan de historische sluizen

Dit historisch sluizencomplex noemt ’DE GANZENPOOT’ en zorgt voor de
afwatering van de polders. Het houdt eveneens het waterpeil in stand voor de scheepsvaart. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bij de slag om de Ijzer raakte Nieuwpoort zwaar beschadigd. Door In 1914 de sluizen open te draaien werd het terein ten westen van de ijzer onder water gezet. Het Belgische leger had hierdoor een betere verdedigingspositie in deze oorlog.

We volgen de tramsporen en komen aan de vismijn.

We bevinden ons hier aan de monding van de IJzer. De bron van de IJzer bevindt zich in Frans-Vlaanderen. De IJzer is enkel bevaarbaar tussen Nieuwpoort en Roesbrugge, over een afstand van 41 km. De totale lengte bedraagt 76 km. De vismijn, gebouwd in 1952-1953, werd verleden jaar grondig gemoderniseerd. 

We volgen de weg langs het water, naar links toe (stroomafwaarts). 

Het Oude Veurnesas, gemeenzaam “Kattesas” geheten, steken we over en vervolgen onze weg langs de havengeul. Links zien we een zeilmakerij en ietwat verdere, rechts leidt een weg naar het schiereiland Kromme hoek, waar de KYCN (Koninklijke Yachtclub Nieuwpoort) gelegen is. Aan de overzijde van het schiereiland bevinden zich het VVW (Vlaamse vereniging voor Watersport), en een dispatchingcentum van Bloso.

We rijden het schiereiland niet op, maar blijven de havengeul rechtdoor en langsheen de vlotkom volgen. 

Voorbij het schiereiland, aan de overzijde van de geul, zien we Lombardsijde en het natuurreservaat “de IJzermonding” liggen. Links dan weer zien we de vroegere Oesterput een zeilmakerij en het Westdiep; rechts de kuisbank voor vissersschepen.

We rijden de Louisweg voorbij.

Aan de overzet, sinds 1920 een attractie voor Nieuwpoort, kan men de havengeul per sloep oversteken. Aan het einde van de havengeul, kijkt het houten beeldhouwwerk “ De Blauwvoet” van kunstenaar Fernand Vanderplancke uit Oostduinkerke er zeewaarts. Tussen het veerhuisje en de Louisweg ligt het Prins Mauritspark met de Ideeëntuinen. Alvorens de Lombardsijdestraat links te nemen, zien we nog net voor ons het loodwezen met ietwat verder ’het staketsel’ (de pier). Aan de overkant van het water, nabij dit Oosterstaketsel, zien we De Vuurtoren.

We rijden de Lombardsijdestraat in (links).

Nieuwpoort-Bad is ontstaan in 1864, onder impuls van grootgrondbezitter B.Crombez. Sedert 1949 is dit Nieuwpoorts grondgebied geworden, voorheen behoorde het tot Oostduinkerke. Aan het rondpunt van de Lombardsijdestraat en de Albert-I-laan zien we rechts het Hendrikaplein, met de toeristische dienst.

We draaien rond de kleine vuurtoren naar links de Albert-I-laan in, richting stad, maar draaien ietwat verder rechts de Franslaan in.

We fietsen verder tot de Sint Bernarduskerk. We draaien links en dwarsen de Elisalaan (pas op voor de tram en voor het drukke verkeer !!). 

U dwarst nu het Sint Bernardusplein, om zo de Edmond Kamplaan in te rijden. 

Zo’n 200 m voorbij het Guido Gezelleplein, neemt u rechts de Muntkruidweg. 

Uw doortocht door deze residentiële villawijk, is meteen ook een kennismaking met de Nieuwpoortse duinengordel. Deze Simili-wijk werd voor woningbouw verkaveld. De hoogte van de duinen op Nieuwpoorts grondgebied varieert tussen de 6 à 10 m. Echter zijn pieken tot 20 m. niet uitgesloten. Wat meteen betekent dat u het hoogste punt van de fietsroute wellicht reeds achter de rug heeft.

We dwarsen nu de Louisweg en nemen tegenover de Muntkruidweg,
de wandel- en fietsdoorsteek naar de Zeemeerminnendreef. U komt nu voorbij het vakantiedorp Ysermonde. 

We draaien rechts in de Victorlaan en onmiddellijk links de Dudenhofenlaan in.

Rechts in de verte, zien we het Littobos.
In de nabijheid daarvan is het slotenfabriek Litto gevestigd, met daarbij het museum voor Sleutel en Slot. Nog rechts, ziet u de lenspolder, een uitgestrekt gebied, dat reikt van de Canadalaan, tot de Victorlaan. In het recente verleden is een deel van deze polder tot woon- en recreatiegebied omgebouwd. Zowel sociale als residentiële woonprojecten zijn, en worden er nog steeds ontwikkeld.

We blijven gewoon de Dudenhofenlaan volgen. Ook bij de Genklaan, rijden we nog steeds rechtdoor. 

De namen Genklaan en Dudenhofenlaan, verwijzen naar partnersteden van Nieuwpoort. Aan het einde van de Dudenhofenlaan zien we het jeugd- en sportcentrum, en vindt u een toegangsweg tot de kinderboerderij "De Lenspolder". 

Voorbij het Ministerie van Financiën, en net voor de brug over de Oude Veurnevaart, draaien we rechtsaf. We blijven de Oude Veurnevaart volgen tot aan de oude spoorwegbrug.

We draaien rechts de spoorwegbrug over en bevinden ons nu op een stuk van de Frontzate-fietsroute. 

Langs de "Koolhofput", een geliefd hengeloord, blijven we de vroegere spoorwegbedding volgen tot aan de "grote baan". Bemerk het Belgisch militair kerkhof en ga er een stil bezoek brengen. Via de Ramskapellestraat (rechts) wordt de deelgemeente Ramskapelle bereikt. Op het dorpsplein rijden we links de Hemmestraat in. Op onze rechterkant zien we de Sint Laurentiuskerk. Tussen groene weiden en prachtige velden, zien we na een paar kilometer spoedig de grote Hemme, een indrukwekkende hofstede. 

Naast die hoeve nemen we de Violettestraat links. 

De betonweg voert ons naar de Kleine Hemme. We rijden nu langs de IJzer. Voor ons ligt de Uniebrug, waar tijdens de eerste wereldoorlog heftig gestreden werd.

We rijden rechts de brug over, en dan direct naar links.

We volgen de IJzer op de rechteroever. Voor u bevindt zich een brug met een overspanning van 152 m. Een moeilijk werkstuk op deze weke kleimassa van de polder om de autosnelweg A18/E40 hier de IJzer te laten dwarsen. Dit stuk van de IJzer werd rechtgetrokken in 1643. Door recente werken (2de helft 20ste eeuw) aan dit stuk van de IJzer ontstond het Spaarbekken, met een oppervlakte van ongeveer 12.5 ha. Dit watergebied is nu een ideaal terrein voor het beoefenen van verschillende watersporten: zeilinitiatie via Bloso, surfen, kayak- en kanovaren en hengelen.

Hotel Martinique ligt op 100 meter van dit watersport-paradijs.

Sint-Joris, in de 13 de eeuw ontstaan en in 1971 bij Nieuwpoort gevoegd, bezit een unieke rustige dorpskern. De Sint-Georgiuskerk, in 1925 heropgebouwd, ziet neer op het mooie, met bomen omrande groene plein. Vanaf deze zijde van het spaarbekken, biedt Sint-Joris een uitermate pittoresk een rustige aanblik.

We vervolgen onze weg langs het spaarbekken en komen zo bij de grote sluis. 

We rijden links over de brug en langs het kanaal van Plassendale. 

Eenmaal de brug over, fietsen we langs de vroegere Nieuwpoortse Steenbakkerij, eertijds gekend wegens de levering van stenen voor de Koekelbergbaseliek in Brussel. Op de linkerzijde van de weg, zien we het bouwproject "Nieuwendamme", waar Rob Vanoudenhoven voor zijn in Vlaanderen gekend TV programma het "XII-werken-huis" liet optrekken. Langs het voornoemde kanaal van Plassendale, keren we richting Nieuwpoort-Stad. Op het eind van de Brugsevaart, rijden we links, om zo rond het sluizencomplex "de Ganzenpoot" te rijden. 

We blijven rechts aanhouden, en rijden over de Langebrug, voorbij het Koning Albert I-monument.

We volgen de kustweg tot ongeveer 1 km voorbij de Langebrug, waar we, ter hoogte van de Halve Maanstraat over het geleed rijden. Dit is het enige restje van de vroegere inham van de zee, die vóór 1115 van Lombardsijde een haven maakte. Tot het einde van dit rechte stuk Kustweg, wordt het landschap overheerst door tuinbouw.

Aan de bocht steken we links, de dubbele weg over.

Pal voor ons het Militair domein. Even ervoor links de Matrozenlaan in en dan de lage Duinstraat. De Alexisstraat brengt ons in de Halve Maanstraat die we rechts nemen. Een korte klim en zijn bij Novus Portus, de nieuwe jachthaven, die op 2 juli 1979 werd geopend. De WSKLum nam er in 1986 een nieuw clubhuis in gebruik. Rechts ziet u het natuurreservaat de IJzermonding. De gehele waterplas rijden we rond en komen zo vlak voor de instellingen van Bloso en van de VVW op de Watersportlaan, die we links inzwenken. Aan beide zijden van deze weg zijn watergebonden bedrijven gevestigd. 

Met voor ons de vismijn, vervolgen we onze tocht naar de Langebrug. 

Nabij deze brug aan de overzijde van het Albert I-monument dat in 1938 opgericht en onthuld werd. Het uitzicht op de vismijn en aan de kaai gemeerde vissersboten is enig.

Opnieuw fietsen we de brug (rechts) over en kijken goed uit voor we het rondpunt nemen. We houden rechts en slaan de Kon. Elisabethlaan in.

Rechtdoor volgen door de Willem de Roolaan tot aan de hoek van de O.L. Vrouwstraat. Onderweg komt u voorbij aan de St. Laurenstoren, de Duvetorre
en aan het kleine standbeeldje van Jeanne Panne. Bij de O.L. Vrouwekerk, draait u rechtsop en even verder opnieuw rechts om zo het marktplein te bereiken. U krijgt daarbij de kans om kennis te maken met de kerk zelf, maar ook met het Stadhuis en de Stadshalle op de Markt.

Om terug bij de Vismijn te komen, het eindpunt van de route dus, neemt u de overzijde van het Marktplein, de Marktstraat, en blijft die volgen tot aan de kaai. In het kleine park voor u, vindt u het monument ter ere van alle op zee omgekomen vissers.

Webdesign: Stardekk ×